مهرانی

بررسی این نمونه‌ی حقیر از تفکر اصلاح‌طلبی، در یک چشم‌انداز بزرگ‌تر به شناخت فضای عمومی ذهنی اصلاح‌طلبان نسبت به ارزش‌های دینی کمک می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- در روزهایی که کشور ما هم مثل بخش عمده‌ی کشورهای دنیا درگیر مواجهه با شیوع ویروس کروناست، برخی وابستگان جریان‌های سیاسی که اصولا و ماهیتا «بحران-زیست» هستند، نقاب‌ها را کنار زده و ماهیت خود را بی‌محابا افشاء می‌کنند.

اخیرا چندین توئیت از فردی که خود را «با افتخار اصلاح‌طلب» می خواند در فضای مجازی می چرخد که محتواهایی هتاکانه و تمسخرآمیز و حتی جنسی دارد. این فرد با نام «هادی مهرانی» ، خود را «مدیرمسوول پایگاه خبری جانبازان اصلاح‌طلب» معرفی می کند. نکته قابل‌تامل این که در تصویری که در اسفندماه ۹۵ از دیدار برخی مدیران کانال‌های تلگرامی با وزیر اطلاعات منتشر شد، این فرد درست در کنار جناب وزیر حاضر است.

البته حقیقت این است که فرد مورد اشاره، بسیار کوچک‌تر و حقیرتر از آن است که فی‌نفسه ارزش یک گزارش خبری را داشته باشد، لیکن بررسی این نمونه در یک چشم‌انداز بزرگ‌تر، می تواند به شناخت فضای عمومی ذهنیت وابستگان به جریان اصلاحات نسبت به نظام، ارزش‌های رسمی آن و حتی اعتقادات و باورهای مذهبی کمک کند. به عبارت دیگر، «هادی مهرانی»، تنها یک مصداق و یک چهره بی‌نقاب از ذهنیت و تفکر رایج در حلقه‌ها و محافل جریان موسوم به «اصلاح‌طلب» است. بی‌تردید آن‌چه که در توئیت‌های این فرد عینیت می یابد، محصول رسوب خودآگاه یا ناخودآگاه آن‌ تفکرات و مواضعی است که در محافل و گعده‌های این جریان در جریان است.

این زبان پر از هتاکی و توهین نسبت به اهل دین، باورهای مذهبی و معتقدان به تفکر انقلابی، یک‌شبه و دفعتا بر زبان و قلم وابستگان این جریان ظاهر نشده است، بلکه دست‌کم عقبه‌ای ۳۰ ساله دارد و محصول یک مغزشویی سیستماتیک و بی‌وقفه روی وابستگان این جریان، به ویژه نسل‌های متاخر است.

در همان ابتدای دهه ۷۰ خورشیدی، محفلی از امنیتی‌های وابسته به جناح چپ و سایر دولتمردان سابق این جریان به بهانه کار فکری نشریه‌ای به نام «کیان» را راه انداختند.

حلقه کیان متشکل از شاگردان و مریدان عبدالکریم سروش بود که با تغییر فضای سیاسی و فرهنگی کشور و به حاشیه رفتن جناح چپ، از مناصب دولتی و مطبوعات رسمی جدا شده بودند و قصد داشتند با فراغ بال بیشتر و فارغ از قید و بندها و ملاحظات پیشین، با صراحت بیشتری تجدیدنظرهای خویش در ارزش‌های مذهبی و انقلابی را بازنشر دهند.

در نگاهی گذرا به نام‌های اصلی تشکیل‌دهنده کیان، بعضا تفکراتی ناهمگون را می‌بینیم که صرفا برای دنبال‌کردن یک هدف مشترک، زیر چتر کیان گرد آمدند. استخوان‌بندی اصلی این حلقه، از چپ‌های اسلامی سابق چون سعید حجاریان، محسن آرمین، محسن سازگارا، علی‌رضا علوی‌تبار، اکبر گنجی و عمادالدین باقی بودند که خود در دهه اول انقلاب به طور رسمی جزو بدنه جمهوری اسلامی و حتی عضو رسمی نهادهایی چون سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات محسوب می‌شدند.

این دسته از افراد، که بعد از کم‌رنگ‌شدن نقش جناح چپ در حاکمیت بعد از سال ۶۸، به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و کار در موسسات مطالعاتی (همچون مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری) مشغول شده بودند، به این نتیجه رسیدند که دوران انقلابی‌گری و آرمان‌های انقلابی به پایان رسیده است، و اکنون برای حکومت‌گری باید به یک ایدئولوژی و دستگاه فکری جدید متوسل شد. آنها در دانشگاه، پای درس اساتیدی چون عبدالکریم سروش، حسین بشیریه و سیدجواد طباطبایی به یک مفهوم جدید رسیدند که گویی شاه کلید همه قفل‌ها بود: توسعه با خوانش لیبرال-سرمایه‌داری

حلقه کیان


این همان نقطه‌ای بود که این روشنفکران چپ اسلامی دیروز را به روشنفکران لیبرال وابسته به طیف نهضت آزادی چون آرش نراقی، حسین قاضیان، مجید محمدی و مرتضی مردیها پیوند می‌زد. این چهره‌ها، چهارشنبه هر هفته در منزل یکی از اعضاء گرد می‌آمدند و درباره مفاهیمی مثل توسعه، لیبرالیزم، جهانی‌سازی و... و. بحث می‌کردند(که به اصحاب چهارشنبه معروف شدند).

عبدالکریم سروش

برآیند این رایزنی‌ها، رسیدن به رویکرد توسعه محور (توسعه به سبک غربی) با شیب ملایم بود. به این معنا که  ابتدا باید بستر فرهنگی توسعه در جامعه مهیا می‌شد. برای تحقق این امر، قرار بود ابتدا از طریق کاستن از وجه ایدئولوژیک دین و تبدیل آن به یک شریعت حداقلی، ذهنیت جامعه ایران به طور کامل از مرحله انقلاب عبور کند، تا بعد در دو حوزه اقتصاد و سیاست لیبرالیزم از سنخ ترکیه و مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا حاکم شود. این جا بود که تفکر چپ اسلامی سابق بیش از پیش به تفکر مرحوم مهندس بازرگان و طیف ملی-مذهبی نزدیک می‌شد.

نظریه‌پردازی برای ایدئولوژی‌زدایی و غیرسیاسی‌کردن دین، ماموریتی بود که عبدالکریم سروش از چند سال قبل برای خود در نظر گرفته بود. از همین رو سروش تبدیل به قطب معنوی حلقه کیان شد.

آوردن مصادیقی از محتوای کیان، بیش از هر تفسیری خود خطوط حاکم بر این جریان فکری را روشن می سازد:

"ائمه از دو ویژگی علم و عصمت برخوردار بودند، اما فقیه هیچ کدام از این دو را ندارد، لذا وجوب تبعیت ندارد و جامعه هم راهی جز رجوع به عقل جمعی ندارد. هیچ الگویی در زمان غیبت برای جامعه در دست نداریم. " (محسن کدیور، کیان، شماره بهمن ۷۷)

"کار اساسی پیامبر آن بود که اعراب را دچار بحران هویت نمود و آن‌ها را هویت نو بخشید... امروز نیز تمدن متجدد غرب، ما مسلمانان را دچار بحران هویت نمود و دین توان رویارویی با تمدن غرب را ندارد. تنها منجی، عقلانیت مستقل است. " (عبدالکریم سروش، کیان، مهر و آذر ۷۸)

"ولایت منحصر در شخص نبی اکرم است و با رفتن او، ولایت نیز خاتمه می‌یابد. او خاتمه نبوت و خاتم ولایت بود. ولایت پیامبر بعد از او به کسی منتقل نشده است. " (سروش، کیان، بهمن ۷۷)

یکی از پروژه‌های اصلی که این نحله هم درحوزه فرهنگ و هم سیاست به دنبال ان بودند، پروژه‌ای بود که مرشد فکری این افراد، عبدالکریم سروش(با نام اصلی محمدحسین حاج فرج‌الله دباغ) از نیمه دهه ۶۰ به صورت خزنده و چراغ خاموش آغاز کرد که همان «پروتستانتیسم اسلامی» بود.

سروش در ادامه خطی که از دوران مشروطه کلید خورد و با مکتوبات امثال احمد کسروی، شریعت سنگلجی و حکمی زاده در زمان رضاخان ادامه یافت و با مهدی بازرگان و علی شریعتی به انقلاب پیوند خورد، به خیال خود به دنبال «اصلاحات دینی» در اسلام به سبک تجربه تاریخی اروپا در پایان قرون میانه، و اصلاحات دینی در مذهب کاتولیک مسیحی بودند. امهات اهداف این پروژه کمرنگ کردن نقش فقه و کلام در دین، حذف روحانیت، حذف حداکثری «احکام» از شرع، نگاه پوزیتیویستی و علم‌زده به دین، شخصی‌سازی دین و تبدیل آن به یک نوع معنویت رقیق شخصی بود که هیچ مدخلیت سیاسی و اجتماعی نداشت. و البته لازم به ذکر است که این نحله فکری به شدت مخالف «اسلام سیاسی»، از هر نوع ان است.

از دل همین حلقه و همین تفکرات بود که هاشم آقاجری(عضو تحریریه کیان و از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب)، در ۱ دی ماه ۸۱، در سخنرانی خود به مناسبت بزرگداشت دکتر علی شریعتی، سخنرانی بسیار تند و هتاکانه‌ای علیه مجموعه روحانیت انجام داد. به قطعاتی از این سخنرانی جنجالی آقاجری توجه کنید:

" پروتستانتیسم می‌گفت ما باید مسیحیت را از دست روحانیت‌ سنتی کلیسا آزاد کنیم. مسیح را باید از پاپ نجات داد. تز خودکشیشی، تز کالون بود که می‌گفت ما برای ارتباط با خدا و فهم کتاب مقدس احتیاج به واسطه نداریم. کتاب مقدس، خدا و پیامبر، همه را به طور مستقیم مورد خطاب قرار داده‌اند. مگر وقتی مسیح با مردم اورشلیم سخن می‌گفت واسطه داشت که کلمات او را بگیرند و برای مردم شرح و بسط دهند؟ "

"یکی از کارهای شریعتی در این راه، تفکیک اسلام ذاتی از اسلام تاریخی بود. بسیاری از چیزهایی که نهاد رسمی و سنتی دین، و متولیان رسمی آن به نام اسلام مطرح می‌کنند، اسلام ذاتی نیست. این اسلام تاریخی است. اسلام تاریخی یعنی آنچه روحانیون و علما و مردمان اعصار و قرون گذشته اندیشیده‌اند و تجربه کرده‌اند بر روی هم جمع آمده و امروز صرفا به دلیل این‌که مربوط به گذشته است مقدس شده و لباس دین به تن کرده است. "

" ما در اسلام طبقه‌ی روحانی نداشتیم. طبقه‌ی روحانی در تاریخ ما پدیده‌ای جدید است. بسیاری از این عناوین آن‌چنان تازه است که گاه عمرش از پنجاه - شصت‌سال نیز فراتر نمی‌رود: سلسله مراتب آیت‌الله، حجت‌الاسلام، ثقة‌الاسلام، چی چی‌الاسلام، چی چی‌الاسلام "

هاشم آقاجری

و بخش بسیار معروف و جنجالی این سخنرانی آن‌جاست که آقاجری، کلیت بحث «تقلید» در فقه شیعه را با لحنی زننده زیر سوال برد:

"‌ شریعتی می‌گفت: رابطه‌ی دین‌شناسان با مردم رابطه‌ی معلم و متعلم است، نه رابطه‌ی مراد و مرید، و نه رابطه‌ی مقلد و مقلد. مگر مردم میمون هستند که تقلید کنند. در رابطه‌ی تعلم، متعلم می‌فهمد و بعد عمل می‌کند و بعد سعی می‌کند فهمش را رشد بدهد تا روزی از این معلم بی‌نیاز شود و بتواند مستقیم مراجعه کند، درک کند، بفهمد، و استنباط نماید. "[۱]

آقاجری در ادامه بحث از تلاش برای ادامه پروژه شریعتی ذیل عنوان «اومانیسم اسلامی» سخن گفت.

از سال ۸۱، تا امروز، ۱۷ سال گذشته و همه قرائن و شواهد بر این مبناست که بخش زیادی از عناصر جریان موسوم به «اصلاح‌طلبی»، به لحاظ تفکر از دعاوی آن روز آقاجری تندتر و رادیکال‌تر هستند و از کل شرع و اعتقادات شیعی، تنها به برخی مناسک و برخی پوسته‌ها و ظواهر پایبند هستند و نه تنها از مرحله «حکومت دینی» گذشته‌اند و به شدت ان را محکوم می کنند، که زبانی بسیار تند و گزنده در طعن و حتی هجو اعتقادات دینی دارند. از این رو، در دست کم ده سال اخیر، تقریبا موردی نبوده که اعتقادات دینی مورد هجمه قرار بگیرد و چهره‌های شناخته‌شده جریان اصلاحات(که در نقد و کینه‌ورزی با نظام بسیار فعال و پرحرف هستند)، برای دفاع از ساحت دین، حتی در حد یک توئیت یا استوری از خود واکنش نشان دهند و به دفاع برخیزند. یا مواضع آنان نسبت به رویداد عظیمی چون راهپیمایی اربعین و مناسبات مذهبی دیگر، در بهترین حالت نادیده گرفتن و در بدترین حالت، تمسخر و نیش و کنایه و حتی هجو است.

یکی از چهره‌های فکری و تئوریسین‌های جریان اصلاح‌طلب، «مصطفی ملکیان» (از اعضای شاخص حلقه کیان)، در همین راستا، چندسالی است که عملا از مرحله شریعت عبور کرده و از پروژه‌ای به نام «معنویت و عقلانیت» دم می زند که همان دیدگاه شریعت حداقلی، معنویت شخصی و نگاه پوزیتیویستی به دین است. آش تفکرات ملکیان(که مریدان فکری زیادی در بین اصلاح‌طلبان دارد) آن‌قدر شور شد که در مصاحبه‌ای در سال ۹۱ به تقدیس آیین بودیسم(که یک دین بدون خدا و بدون شریعت و انسان‌مدار است) پرداخت:

"من معتقدم دین بودا به سه دلیل حائز خصلت و استعداد جهانی شدن است: یکی این که بودا تنها بنیانگذار دین و مذهب است که ازما اطاعت بی‌چون و چرا نمی‌خواهد... دوم این که آیین بودا کم شریعت‌ترین‌ دین است، به طوری که بیش از هر مذهب دیگر به‌ باطن اهمیت می‌دهد، نه به ظاهر ما... و جهت سوم این که دین بودا از اول گفته‌ است من برای درد و رنج‌های بشر آمده‌ام و این دین، تنها دینی است که این را می گوید... هیچ دینی نیست که مثل آیین بودا تمام بخش هایش راجع به درد و رنج باشد. "[۲]

مصطفی ملکیان

حال اگر می بینیم که یک فرد بی‌هویت و کم‌تر شناخته‌شده در این جریان، این‌چنین افسارگسیخته روی به هتاکی آورده، نمی توان این ماجرا در خلأ و بدون پیش زمینه و بدون بررسی عقبه‌ها و ریشه‌های فکری بررسی کرد.


[۱] http://ensani.ir/fa/article/۹۱۶۴۴/

[۲] http://www.۵۹۸.ir/fa/news/۷۱۳۲۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    این لجن پراکن خود خاک بر سر را بازداشت کنند! تا صاحبان این کلانعام متوجه شوند.!!
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      اصطلاح "اصلاح طلب" یه واژه ست که اطلاق میشه به طیف گسترده ای از نگرش ها ،دیدگاهها و جناح ها..از مسلمانان بریده از دین گرفته تا سلطنت طلب و منافق و داعشی و وهابی و آمریکا پرست و.......کلا کسانی که با ایران اسلامی زاویه و دشمنی دارن..هدف همه یکیه...
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      63 6
      اصلاح طلبان زوائد نظام و مانع اصلی پیشرفت و آرامش کشور هستن .
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      19 1
      این بدبختها با کمترین حرفی معمولی کل ایران را اتش میزنند کما اینکه در 88 با دروغ خس و خاشاک که بعدا معلوم شد لقب مسمایی است یا عکس روی پوشه زن اون بابا در مناظره که غیر قانونی ادامه تحصیل داده بود چه ها کردند حالا الدنگ به ناموس مردم میگه کراش داره تنها بواسطه دفاع از سید مقاومتی که هستی اش را برای ایران و اسلام میدهد در حالی که خودشان صد در صد به اربابشون ترامپ کراش دارند و هر لحظه ارزوی گاو شیرده و کاسه توالت بودن او را میکشند تا تمام هستی ایران را در ازای یک ویزا و گرین کارت رفت و امد به یانکیها دهند حق توحش و کاپتولاسیون را تقدیم کنند
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      15 0
      دقیقا نکته دقیقی رو فرمودند: تمام اهداف اینها، مثل امپریالیسم جهانی، فقط زدن ایران عزیز اسلامی هست که بدجوری داره صهیونیسم جهانی رو زجر میده و داده و خواهد داد...
  • م DE ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    بعضی حرفهاش درست بود بعضی هاش غلط.... وجود حاجی زاده در کنار وزیر بهداشت رو خیلی باحال نوشته خخخ
    • محمد IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      نگرانی کامنت نویسان اسرائیلی که نگران حضور سپاه برای رفع مشکلات مردم هستند قابل درکه!
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      53 7
      حاجی زاده اون موقع غرب کشور در حال انجام ماموریت بود نه کنار فرودگاه و اپراتور پدافند بوده که به اشتباه هواپیما رو می زنه در ضمن فقط ۱۰ ثانیه برای تصمیم گیری فرصت داشته . فساد طلب ها ی فتنه گر که افسرده اند و خودکشی می کنند و زن شان را می کشند بهتر است حرفی نزنند . آری کسی که‌ دنبال این است که حرمت امام‌ حسین ( ع ) در روز عاشورا ی ۸۸ را بشکند و به کف زنی و سوت زدن مشغول شود و به مردم عزادار حمله کند ، دچار افسردگی و همسر کشی و خودکشی می گردد .
    • CA ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      2 6
      دیدی تا یه چیزی بنویسی وصلت می کنن به اسرائیل! آخر سر میبینی خودشون اسرائیلیند. والله تا حالا اکثر رویکرداشون به نفع اسرائیل بوده! قراردادهارو زیر پا میذاره به این بهانه که مارو تهدید میکنن!
  • US ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    63 24
    اصلاح طلب :) هعی خدا. نه آقا جان اینا هیچ مشکلی یا انقلاب و دین و این حرفا ندارن. مشکل اصلاح طلبا موجودیت ایرانه. مشرق جان پخش کن این اولین بار نیست!!! وقتی بزرگ اینا حرف از منحل کردن نیروهای نظامی می زنه و معتقده ما تو دوره ی دوم روحانی به این می رسیم! ( که متوهم بود حالا کاری ندارم) وقتی سندی به اسم برجام که هیچ کدوم از اونایی که امضا کردن نخوندنش ( در حالت خوش بینانه) و تنها هدفش از بین بردن هسته ای ما بود که بهش رسیدن. وقتی به بهانه ی حادثه ی هواپیما موشکی رو هدف قرار می دن. و قتی تاجزاده حرف از برجام منطقه ای می زنه اینا چه معنی ایی داره؟ جز زدن ارکان قدرت ایران هست؟ جز ضعیف کردن ایرانه برای اینکه شرایط حمله ی آمریکا و اسراییل به اران رو تسهیل کنن؟ مشرق جان برای بار دوم اینجا می گم پخش کن و برای بار هارم تو این چند ماهیی که دارم میام به این سایت خبری. نگو الان اتحاد می خواییم وهمدلی و فلان. این جریانی که شما بهش می گی اصلاح دشمنان ایران هستن. یه عده از مردم ما عذر میخوام اما احمق مطلق انف سال 88 مگه مردم رو به خاک و خون نکشیدن؟ چطور دوباره به اینا اعتماد کردین؟ 78 96 همین بنزین چقد دیگه می خوایین تجربه کنین؟ چقد دیگه باید از شما بکشن تا بیدار شین؟ من یادم نمی ره اسمش یادم رفت یه خانم روزنامه نگار اصلاح طلب توئیت زد و ابراز خوشحالی کرد از حادثه ی هواپیما و ربطش داد به استعفای ظریف موقع سفر بشار اسد. این چه معنی ایی داره؟ هی رافت اسلامی رافت اسلامی. رافت اسلامی با کی؟ بابا جمع کنین دیگه ................................
    • 99 IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      1 14
      کمی آرام تر هم وطن. ایران مال همه ایرانیان است. وقتی رهبر معظم می گویند ای مردم ایران حتی اگر مرا و نظام را دوست ندارید به خاطر ایران بیاید پای صندوق های رای یعنی این مردم بزرگ کاملا به تمام ایرانیان به طور یکسان نگاه می کند و مخالفان خود و نظام را هم دعوت به شرکت در سرنوشت کشور مینمایند. شما که هستید که اینگونه همه را دشمن دشمن نامی؟ 88 محصول احمدی نژاد و تفکر انحصارطلبانه تیم ایشان بود و بی تدبیری موسوی و کروبی. در تمام اتفاقات هر دو جناح نقش دارند و داشتند. رهبر معظم اصلاحطلبی و اصولگرایی را دو بال یک پرنده نامیدند. اصلاحطلبی یک تفکر است ربطی به اشخاص ندارد از اول بوده تا ابد خواهد بود. شما با اتحاد و انسجام ملی مشکل دارید و همه کشور را برای خودتان می خواهید. چرا از خاوری و کردان و معاونان در بند احمدی نژاد نمی نویسید؟ 80 درصد همین دولتی که شما 24 ساعته می کوبید از جناح خود شماهستند. لطفا کمی آرامتر اینجا ایران است و ایران برای همه ایرانیان است. ای کاش از سرنوشت آن مجری محترم که همفکر شما بود و تمام مخالفان را امر به ترک ایران نمود درس گرفته بودی و اینگونه تندروانه و بی منطق فتوای حذف نمی دادی
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    20 23
    تو کوفت خور کم بشی خیلی بهتره بیشعور
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    31 18
    همجنسبازها هم زمانیکه طرد شدند به بودیسم و زِن رو اوردن چقدر عجییییبه! الگوی کثیفی داره اینجا پیاده میشه.
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    32 66
    در مقابل هتاکی سایت های مثل شما نسبت به مخالفانتان تقریبا هیچ است ولی تحمل شما کم است و خیلی نازک نارنجی تشریف دارین یک روز بشمرین ببینین هر روز چند بار به روحانی خاتمی هاشمی و ... توهین می کنید؟ خود کرده را تدبیر نیست.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      31 2
      پایه ریزی فساد رو همون ها که ازشون طرفداری میکنی ایجاد کردن.
    • رامین IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      7 0
      خطاب به ۱:۴۹، کسانی که ازشون طرفداری می کنی، به ارزشهای دینی هتاکی می کنند و همواره باعث امید دشمنان ایران بوده اند و به همین خاطر هم بسیاری از آنها سر از تلویزیون های مختلف نظام درآوردند و بارها علیه نظام با رسانه های بیگانه مصاحبه کردند و برای تشدید تحریم های ایران به اوباما و ترامپ نامه نوشتند ، پس قیاس مع الفارق نکن و خودتو به اون راه نزن و مخاطبت را هم احمق تصور نکن.
  • مسلمان IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    36 17
    منافقین زمان پیامبربالباس اصلاج طلبان واردشده..تاکی بایدمماشات بشه دربرخورد بااین خودفروخته هاوتن فروشان به غرب ولیبرال؟؟؟برخوردبااینااصل امربه معروف ونهی ازمنکره..فاحشه های کم توان سیاسی هستن ک دستشون بقدرت وپشتوانه ملت نمیرسه جیغ وصدای شیطانی راه میندازن فقط سروصداوادعاهستن
  • NL ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    39 19
    شاید این کامنت من سانسور بشه اما الآن بین شیعه های سراسر دنیا داستان اصلاح طلبان رو به عنوان یک عبرت مثل اهل کوفه و سکه های یزید یا کدخدای آن زمان و خوارج و.. زمان امام علی ع دارن به بچه هاشون در کل کشورهای شیعه درس میدن......البته خود حضرت در زمان فتنه 77 در خواب به یکی از اولیا الله به اینها لقب میمون! داد که معنی مشخصی داره...چون طوطی وار از چی امریکا اسراییل بگه تکرار می کنن...حتی اگر چادر مد بشه آنجا این لختی ها همه ...!!
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    26 19
    افراد هتاک و زبان دراز را باید فیزیکی جواب داد
  • کیان IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    15 6
    باید باهاش مثل خودش حرف زد! فعتدی علیه مثل معتدی علیکم.... تماس پاس هاروگرفت نثارش کرد بیشرف!توجانبازی پس امثال شمر و...چی بودن...ظاهرا این شخص...بازه
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    21 6
    لاشخور صفت برآزنده اینهاست کسانی که نان و نمک انقلاب و نظام را می خورند کل سیستم دولت در دستشان است و پست و مقام دارند بعد برای کشور جریان اپوزسیون می شوند ...در هیچ کجای دنیا به اپوزسیون کشوری پست و مقام نمی دهند بلکه گوشه زندان و تبعید پاداششان است.
  • افتخار AU ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    23 15
    هر وقت گفته های سروش و ملکیان و....را می خوانم از خود می پرسم علت اینکه انقلاب اسلامی به چنین اشخاصی که دانسته و یا ندانسته عمدا یا سهواً از جوانان مسلمان هویت زدائی می‌کنند چیست؟ آیا اینها عقده خود بزرگ بینی دارند، آیا هدف آنها مطرح بودن در جامعه به هر نحوی است، آیا واقعا خود را ما‌رتین لوتر اسلامی می پندارند، ایا عقده حقارت به غرب دا رند، و در نهایت آیا هیچ فکر کرده اند که اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد احدی نام سروش و ملکیان و...و...را نمی شنید؟!
  • سینا مهدویان IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    28 19
    همیشه گفتم و باز هم خواهم گفت تا اصلاحات کفن نشود این وطن وطن نشود
  • مهدی زراعتی IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    20 8
    فقط میتونم بگم: خیلی بیشرفه و به نظرم... یا لقمه ش اشکال داره مواقع بحرانی مثا ایام کرونا کدوم گوری هستین شما؟ وطن فروشای خائن دروغگوی لائیک بی هویت پست افساد طلب
  • مصطفی DK ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    35 11
    البقره وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ ﴿۱۴﴾ و هنگامي كه افراد با ايمان را ملاقات مي‏كنند مي‏گويند ما ايمان آورده‏ ايم، (ولي هنگامي كه با شياطين خود خلوت مي‏كنند مي‏گويند با شمائيم ما (آنها) را مسخره مي‏كنيم. (۱۴) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿۱۵﴾ خداوند آنها را استهزاء مي‏كند، و آنها را در طغيانشان نگه مي‏دارد تا سرگردان شوند. (۱۵) أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿۱۶﴾ آنها كساني هستند كه هدايت را با گمراهي معاوضه كرده‏ اند و (اين) تجارت براي آنها سودي نداده، و هدايت نيافته‏ اند. (۱۶) مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ ﴿۱۷﴾ آنها (منافقان) همانند كسي هستند كه آتشي افروخته (تا در بيابان تاريك راه خود را پيدا كند) ولي هنگامي كه آتش اطراف خود را روشن ساخت خداوند (طوفاني مي‏فرستد و) آن را خاموش مي‏كند، و در تاريكي وحشتناكي كه چشم كار نمي‏كند آنها را رها مي‏سازد. (۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ ﴿۱۸﴾ آنها كر، گنگ و كورند بنابراين از راه خطا باز نمي‏گردند. (۱۸)
    • سید محمد حسین روشن قیاس IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      18 3
      واقعا احسنت.
  • جعفر آقا IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    23 10
    این وطن فروش و امثال این باید محاکمه بشن.
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    27 8
    هرچی سلطنت طلب و ضد انقلاب و ضد دین هست خودش رو چسبونده به اصلاحات برای ایجاد جریانات مخملی! ولی ...خودشونن خیلی تابلو هستن. نتیجه نمیگیرن.
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    16 9
    همش راست درحقیقت بود
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    27 19
    جانبازان اصلاح طلب! یک تهی مغز و بی هویت و پوچ، از قیافه و واژه های به کار برده، بوی تعفن میاد، مشاعر او مخلوطی از خزعبلات و جویده لاطائلات دیگران باضافه ِِِِِِِسِرگین است، کانون رشد یافته او چاهک حوالی اتاق فکر.... است، چه رابطه‌ای است بین این پلشت و اکابر همجوارش؟
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    27 11
    این نجاست اصلاح طلبی این لکه ی ننگ رو از ایران پاک کنین. قبل از اونکه یادآور یه دوره ی قاجاری دیگه برای ما بشن. هر چند تا الان هم روی اونا رو سفید کردن. خود فروخته های بی باور.
  • US ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    37 15
    در نطفه خفه کنید تا کدیور و سلمان رشدی دوم نشوند
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    29 6
    از جوابی که به اون خانوم داده مشخصه چه شخصیتی داره.واقعا تاسف آور هست.
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    15 17
    کسی خودباخته و شیفته تمدن توخالی و ظاهری غرب شود، انتظاری ازش نیست که ماهیت عمیق و همه جانبه اسلام و ولایت و انقلاب رادرک کند، اگر با امثال این هتاکان برخورد نشود به اسلام ظلم شده است، آزادی به معنای هتاکی نیست، سید حسن بال و نقطه قدرت ایران و انقلاب در منطقه است، امثال این جیره خوران آخور غرب توان درک عظمت سید ندارند و آنقدر اربانشان از این شیعه خالص امام علی ضربه خورده اند که نفوذی های خود را در ایران اینطوری ترغیب به هتاکی کنند. سید علی و سید حسن جان ما هستند. ممنون مشرق
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    17 3
    پادویی بیش نیست با واغ واغ کردن این روزها دلشون خوش است
  • US ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    15 10
    بهتره اینها رو تغییر طلب یا همون رفرمیست خطاب کنید نه اصلاح طلب. اینها تغییر مخرب میخوان نه مصلحانه. تخریب گرا گزینه بهتریه، چون بجای اصلاح جامعه ارزشها و معیارها رو میخوان تخریب کنن، اما اسم اصلاح روش میزارن. اونهایی هم که بنام اصولگرا، کارهای افراطی میکنن، کمتر از اینها دین رو تخریب نمیکنن. به هر حال واژه اصلاح طلب اصلا لایق اینها نیست.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    15 6
    خوب بارک الله نه بارک الله، شما که ایقذه ریشه یابی می کنی و از اهانت به سیدحسن نصرالله به درستی ناراحتی یک ریشه یابی هم از گروه خودسر که سرآستین نامبارک خودتان پرورش دادید
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    6 5
    حرام...
  • DE ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    17 16
    تفکرات این اقایان یک مشت التقات و آش شله قلم کار شده و معلومه نه از مسیحیت سررشته دارند نه از ذات اسلام درکی عقلانی دارند یکنوع بی هویتی، بیشتر شبیه یک نوع خودکشی دینی و سیاسی مدل ژاپنی هست.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    12 6
    امثال این کثافت چون خودشون رو جنس نر به قول خودش کرش داره به ناموس مردمم اینو میگه چون خودش دوست داره البته از اصلاح طلب جماعت هر چی بگیم‌کم گفتیم تمام بدبختیهای ایران زیر سر این احمقهاست هیچکسم نیست جلوشونو بگیره مردمم که ...
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    8 9
    رأفت نظام چه وقت در مقابل این حیوانات به پایان می رسد ؟؟
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    13 6
    این حلقه شیطانی روی آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور تمرکز کرد و به طور هماهنگ با اتاقهای فکر و شبکه ها و رسانه های خارجی در به انحراف کشاندن و آلودگی فکری نوجوانان و جوانان کشور نقش بزرگی ایفا کرد. حاصل کار آنان انتشار ویروس خطرناک ما نمی توانیم در بین فارغ التحصیلان دانشگاههای خوب کشور و ترغیب آنان به ترک کشور و عزیمت به اروپا و آمریکا و کانادا بوده است. برخی از این جوانان با وجود پایبندی به رعایت مسائل عبادی و شرعی ولی تحت تاثیر این القائات سوء امید چندانی به کار و تولید ملی ندارند. اگر دقت کنید بسیاری از کارهای علمی و تجربه های موفق داخلی حاصل کار دانشگاههای درجه یک کشور نمی باشد. عمده فعالیت دانشجویان دانشگاههای برتر نوشتن مقاله و دریافت بورس تحصیلی از دانشگاههای خارجی است.
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    10 7
    این جرثومه فساد اگر قبل از انقلاب بود فداییان اسلام زمین را از وجود پلشتش پاک کرده بودند.
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    10 9
    اصلاح طلب یعنی ضد انقلاب مگر خلافش ثابت شود. نمی دانم چرا وقتی بنده اسم ضد انقلاب رویشان می گذارم سایت های انقلابی این جمله بنده را نمی گذارند!
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    7 5
    همون جریان قورباغه و ابو العطا است دیگه!!!!!
  • ایرانی الاصل IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    10 10
    افساد طلب فساد انگیز جای تو و امثال تو توی زندانه مفت خور غرب پرست
  • از قم IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    11 7
    آقای مشرقی حرقاش در مورد اماکن مذهبی درست نیست ولی شما نمی توانید عملکرد و اشتباهات فاحش کسانی رو که حمایت می کنید با این حرفها تطهیر کنید
  • حسین IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    11 6
    فکر نکنم این هادی خان بویی از جبهه و جنگ برده باشد باید به جانبازیش هم شک کرد. واقعا جانبازی را از کجا گرفته؟
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    2 19
    چرا سواد ندارید و اراجیف می‌گویید؟ عبدالکریم سروش کجا و مدیر جانبازان اصلاح‌طلب کجا؟
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    10 7
    لعنت خدا بر مزدوران آمریکایی .بدبخت توکه منکر احادیث وآیات قران هستی اسم خودرا از مسلمان بودن خارج کن ونگو اصلاح طلب جانباز. شما هیج ارزشی حتی بین اصلاح طلبان با وجدان ندارید. مردیکه مواجب حور پست. اسم هرچی ایرانی را حرام کردی
  • irani IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    6 20
    از خدا می خوام که هر چه زودتر امام زمان رو برسونه و ما رو از دست هر دو جناح که غیر از دروغ و تهمت زدن و بی عدالتی و مصلحت اندیشی کار دیگه ای بلد نیستند و مردم رو تو این مدت تحت هر عنوانی از زندگی شرافتمندانه منع کردند نجات بده و به اشد مجازات برسونه! همه تون سرو ته یه کرباسید و برای همدیگه تسبیح آب می کشید غافلید از اینکه دیگه مردم شناختنتون و این رو آمار مشارکت در انتخابات که البته بیشترشم باطله بوده نشون می ده! شاید تو این دنیا و یا اون دنیا بالاخره باید پاسخگو باشید!
  • US ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    11 14
    این ها همان اراذل و اوباش و مزدوران غرب گراصحنه سیاسی ایران هستند که مسامحه مسئولین ذیصلاح آن ها را بیش از پیش بی شرم و گستاخ ترکرده است.
  • مهدی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    18 13
    اکثر این توییتها و جملات معاند، در کانالها و گروهها دست به دست میشه. حتی در گروهی که برای مسائل ساختمان درست کردیم. ننگ به این افراد به قول سعدی :عام نادان پریشان روزگار . به ز دانشمند ناپرهیزگار تکیه کلام این سربازان فتنه را هرروز در تاکسی ، محل کار و... می شنویم. آنقدر ماهرانه جملات کنار هم چیده شده که به دل ساده برخی می نشیند و بلافاصله فوروارد می شود. با عکسی که کنار و . ا انداخته معلوم میشه ابشخورش کجاست. واقعا همیشه فکر میکنم فقط امام زمان مملکت ما را حفظ می کند و بس.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    16 11
    کنار وزیر ایستاده و بغل قبله آمال نشسته بعد شما میگوئید کوچکتر از آنست که ....، آنهم وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی!!! توهین سخیف به ناموس ملت که از مغز ترامپی این زباله و نیز توهین به سید مقاومت مستقیما توهین به سردار دلها و بالاتر از ایشان توهین به مقام معظم رهبریست. مهدور الدم به جه کسی اطلاق میشود؟
  • سید محمد حسین روشن قیاس IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    16 7
    فقط می توانم بگویم که گاهی اوقات شرمنده می شوم که نژاد و زبان و وطنم با این ..... ها یکی است.
    • من و ما IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      3 0
      استاد سید جواد طباطبایی تئوریسین اینها یادتون رفت ؟نظریه ایرانشهری
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    5 4
    تکرار حرف های سعید امامی یعنی چه؟ یعنی شما به کارهای اون راضی بودید؟ مشرق متاسفم برات!!!
    • مجید IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      1 0
      بخواب بابا...سعید امامی گور به گور بهایی چه ربطی داشت به این متن
  • محمد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    5 3
    باید توجه داشت که این افراد در همین نظام به وجود آمدند والا اگر این نظام نبود هیچکس برای اینها تره هم خورد نمیکرد. پس باید دید کجای کار خراب بوده و هست که از دامن این نظام مقدس با رهبران الهی بیظیری که در زمان خودشان داشته و دارد وبا این همه سرمایه گذاری معنوی و انسانی ای که برایش شده ومیشود چنین خارهایی رزشد کرده و به جان دین و فرهنگ وانقلاب افتاده اند.بیایید این عیوب کار را برطرف کنیم. با این افراد هم باید علی(ع) گونه برخورد انقلابی کرد.مگر علی(ع)قریب به چهارهزار نفر از این ویروسهای فکری و اعتقادی را به درک واصل نکرد؟تا کی میخواهیم محافظه کاری کنیم و باتسهل و تسامح با این افراد واین افکار برخورد کنیم؟ مرگ یکبار و شیون هم یکبار.اینها اصلاح بشو نیستند چون جاحد و معاند هسند والا باید نظاره گر حکمیت وتتمه آن و تال فاسد آن ,مثل تنهایی علی (ع) و خانه نشینی آن حضرت, باشیم..چنانچه در بحث قبول قطعنامه 598 و در برجام بوده ایم.جلوی ضرر را از هرکجا که بگیریم به نفعمان است.
  • SE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    11 2
    این اصحالیستهای تهوع‌آور وجودشان از کرونا و ابولا خطرناکتره
  • حجت IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    12 3
    با سلام اول اینکه اصلاح طلبان نفس اماره نظام هستند و نفس اماره مدام انسان را به کار زشت و گناه فرا می خواند. دوم اینکه چرا همه ی این اصلاح طلبان ریش بزی دارند ؟
  • سفیر IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    7 1
    یک عده با توهین و فحاشی میخواهند خودشان رامطرح کنند وازاین طریق اسمشان سر زبانها بیافته وبه توهم خودشان مردم اونها را شجاع بپندارند غافل ازاینکه مردم بسیا اگاه هستند وگول این قبیل افراد نادان بی هویت رانخواهند خورد
  • US ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    10 4
    تا اونجا که میدونم فامیل دباغ (سروش) از انوسیهای کلیمی هستند که برای تقیه نام و رفتار اسلامی دارند.
  • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    8 1
    انشاءالله مجلس جدید باید به عنوان اولین کارش ، وزیر بی صلاحیت اطلاعات را تعیین تکلیف کند
  • حقیقت گو IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    4 1
    باسلام - اصلاح طلب ها از اول عقبه خوبی نداشتن و ندارند . اگر بذر خوبی می کاشتند و روی هر دیواری یادگاری نمی نوشتند حالا در منجلاب فرو نمی رفتند .
  • مهدی90085 IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    3 0
    وقتی بزرگشون میشه اون ها این خرده پاها که معلوم الحال هستند چرا بیخودی بزرگشون میکنید
  • پرسپولیس IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    0 3
    همتون سروته یه کرباسین.تو رسانه هارتاپورت دارین ولی اون پشت مشتها سره همتون تو یه آخوره مثل زالو افتادین الیرانو به فنا میدین.اصلاح طلب و اصول گرا ها چه خرین.با ملت صادق باشین شماها حزبی درست کردین همتونم ب فکره خاندان خودتونید
  • iman IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    8 0
    این نتیجه مماشات با هرزه های گردن کلفتیه که این ملیجک ها دنباله روی اونها هستن اگه سر گنده مارشون قطع میشد اینها الان داشتن تو بی بی سی با هزار پوند نیم ساعت به ایران و ایرانی فحش میدادن و حداقل وجود نحسشون تو خاک ایران نبود
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    15 3
    خدایا این میکروبها وزالوهای اصلاح طلب را ریشه کن بفرما. عجب صبری سیدعلی دارد!!!!!!!
  • DE ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    1 0
    آیین بودها از نوشیدن ادرار گاو هم حماین میکنه آهای دوهتور پروفسور!
  • مارال US ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    0 1
    اصلا فهميدي چي نوشتي ؟
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    1 0
    ای امام زمان ای مهدی موعود شما شاهد باشید دلسوزان ومومنان بارها هشدار دادند که این جماعت اصلاح طلب همان عمروعاص های تاریخ هستند اما کسی توجه نکرد اما کسی اجازه برچیدن این فاسدان وخیانت کاران را نداد ....ما خون دل میخوریم و هیچ کاری از دستان بسته ما برنمیاید خودت فرجی کن که تنها نظام اسلامی وتشیع در خطر جدی قرار دارد
  • مرصاد IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    8 0
    پیاده نظام مفلوک دشمن !!
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    0 1
    اسم این افراد را اصلاح طلب نگذارید اصلاح طلبان باید این افراد را رسوا کنند هر کس هرچه می خواهد می گوید بعد خود را اصلاح طلب می نامد حداقل حرمت معنی اصلاح طلبی را داشته باشید مفسدان و هرزه گویان را از خود دور کنید خدا را بنده باشید
  • براتی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 0
    از حاج آقا رئیسی استدعا دارد این اراذل و اوباش فتنه گر در فضای مجازی را محاکمه کند امثال این مزدور تربیت شده های مکتب استخر سعدآباد هستند.که باید ریشه کن شوند.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    0 2
    وقتی گفتن اصلاحات یعنی اصلاحات ولا غیر
  • مرتضی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    0 4
    خاک بر سرتون که افراد اندیشمند رو در حد اندیشه کودکانه و خام خود می دانید . سروش و ملکیان و آغاجری و خاتمی کجا و اندیشه خشک و متعصبانه و پوک شما کجا
  • am IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 0
    انسانهای عقده ای وقتی توجامعه راه میروند مردم به اندازه ای که به یک گربه نگاه میکنن به انهاتوجه نمیکنن بعدیکسری برای جلب توجه توله سگی به خودشون وصل میکنن یکسری هم افکارسگی هردوتوله سگ عقده خودنمایی دارند
  • محسن IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    5 0
    خدا لعنتشون کنه، چه افراد خبیث و فاسدی هستند
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 0
    این خبیث و امثالهم دست پخت تفکر اصلاحیون است.
  • محمد IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 0
    و مکرو ومکرالله والله خیرالماکارین
  • جواد IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    2 0
    حالا می فهمم چرا قرآن کریم می فرماید . «مَثَله کمثل الکلب » یا «مثلهم کمثل الحمار» البته رءیس رؤساشون این جُعلدق که خیلی کم تر از این هاست.
  • جواد IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    2 0
    حالا می فهمم که قران کریم فرمود: بدترین جنبندگان کسانی هستند که (از فهم وبیان حق) کر ولالند و اندیشه نمی کنند، این مطلب یعنی چه. این همه نادانی و عناد؟ انسان تعجب می کند.
  • جانباز IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    1 0
    پاسخ این فرد منافق را که به اسم جانباز علیه تفکر جانباز خزعبلات به هم بافته را از نهج البلاغه خطبه 184 باید داد که حضرت در پاسخ یکی از خوارج داد فرمود: خاموش باش خدا رویت را زشت گرداند ای دندان پیشین افتاده ...به خدا سو گند آنگاه که حق آشکار شد تو ناتوان بودی و آواز تو آهسته بود و آن هنگام که باطل بانگ برآورد چونان « شاخ بز » سر بر آوردی.
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    1 0
    اکثر اصلاح طلبان فاسد و امریکایی هستند
  • محمد IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    باسلام بنظرم مشرق و رسانه های انقلابی باید با ادله و مستندات کامل این فرد هتاک رو رسواتر از قبل کنند و یک جنبش رسانه ای برای برخورد قضایی براش راه بندازن. این تکلیف است. باتشکر
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    2 0
    مرگ بر اسلام امریکایی و شیعه انگلیسی
  • مهدی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    2 0
    عزیزان وقتتون را حتی شده برا یک ثانیه برا اینجور ادما صرف نکنین .کسی نیست که انقد گندش میکنین جوابشو ندین خودش خفه خون میگیره پیام بازرگانی ببینید بهتر نیست؟
  • نصیری IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 0
    باید جلو این نظرات که عدهای با اطلاعات کم را دچار تردید می کند و هدف اینها نیز تاثیر بر این قشر از جامعه است گرفته شود و کاری به بازتاب رسانه ای آن نیز نداشته باشیم
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    افساد طلب
  • جلیل کرمانشاهی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 0
    هادی مهرانی بهتر است مرام و عقیده خود را نسبت به اعتقادات گذشته خود در خصوص شیعه و انقلاب اسلامی بیان کند که تا حدودی مشخص است.
  • ناشناس IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    ننگ از ازل تا ابد بر آن فرد هتاک
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    ملعون ننگ رسانه های نفوذی
  • ندا IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    ادب مرد به ز دولت اوست را یادتونه کی می گفت؟!
  • بهروزی IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    0 2
    سلام و رحمت خداوند بر شما انصافا مصداق واقعی عمل به منویات حضرت آقا در موضوع "جهاد تبیین" هستید خداقوت دست مریزاد
  • محمد امین نوروزی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 1
    چندتا مسئله هست اولا ایشان لیاقت ندارن که یک بچه دبستانی تو کشور جمهوری اسلامی ایران بهش جواب بده جواب ابلهان خاموشی است ثانیاً خیلی بزرگتر از این دلقک هم نمیتونه با تمسخر نور اسلام را خاموش بکنه چرا که خداوند جوابشان را داده اگر از عقلشون استفاده میکردند و مهمتر اینکه می‌فهمیدند ثالثا به این شخصیت های منفعل وخود تحقیر هر چی کم محلی بشه بیشتر سروصدا می‌کنند
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    0 0
    کاش خدا اینقدر صبور نبود،تا بفهمی عاقبت حرف ها و عملکردهاتو (هادی مهرانی). #بیشرف وطن فروش
  • بچه ایران IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    1 0
    من حاضرم با این ....به تنهایی مناظره کنم منی که جبهه نرفتم و جانباز نیستم یه تار موم می ارزه به کل هیکل این نصف سن اینم سن دارم خدا عاقبت بخیر کنه همه رو
    • جانباز انقلابی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      0 0
      خیانتهای بی حد و حساب اصلاح طلبان خائن بر کسی پوشیده نیست امید است پروردگار متعال شر این خائنین را از سر ملت سر افراز ایران اسلامی کم کند.
  • محمد ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    👎👎👎👎
  • مصی ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    عجباااااااااااااا
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    این مزدور صهیونیستی را چرا افسار نمی زنن. من در شبکه xپست های پر از هتاکی و کثیف این موجود را می بینم .به شدت فحاش است و هیچ ابایی از استفاده از کلمات ... به مخالفانش ندارد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس